Käsityöjuttuja ja kuvia saa odotella ihan rauhassa. Älkää poistuko kanavalta, nyt vain on asiat hitaalla, korjaantunee.

Rupesin vihdoin miettimään, että miksi olen koko ajan ärtynyt tai väsynyt. Pidän itseäni kiireisenä ettei tuntuisi niin pahalta. Annan kotitöiden kasaantua, ja rähjään lapsille kun eivät tee mitään. Olen ollut joitakin kuukausia ilman masennuslääkitystä. Tein pitkästä aikaa Beckin masennustestin. Sain 28 pistettä! Ei hyvä heilu! En ole huomannut voivani jo taas näin huonosti. Käyn töissä, harrastan. (Kääntöpuoli: kiukuttelen ja nukun päiväunia tai vaihtoehtoisesti valvon myös yöllä.)

Mitä pistemäärä kertoo? Lainaus jostain masennussivulta, menin vahingossa sulkemaan, en jaksa kaivaa esiin:

"Jos pisteiden yhteismääräksi tulee 17 tai enemmän, lääkärin puheille menoa suositellaan.

Tietysti lääkäriin meno on sitä tärkeämpää, mitä korkeampi pistemäärä on. Masennus luokitellaan lieväksi, keskivaikeaksi tai vaikeaksi. Yli 30 pistettä viittaa jo vaikeaan masennustilaan, jolloin on viimeistään ehdottomasti syytä hakeutua hoitoon. Hoitoon hakeutumista ei pidä jättää viime tippaan senkään vuoksi, että hoidot ovat hidasvaikutteisia. Siis hoitoon hakeutumisen jälkeen voi joutua odottamaan vielä monta, monta viikkoa, ennen kuin mitään konkreettista helpotusta tulee."

Justjust. Kun jaksais mennä lääkäriin. Olin vähän odotellut, että tulisi uuden työnantajan (tai tän vanhan työpaikan) työterveystarkastus. Että siellä valittaisin kipeät nilkat ja huonontuneen näön + päänsäryt ja tän masennuksen. Onks mun nyt pakko, en jaksaisi mennä lääkäriin. Voi rähmä! Mä en tykkää mennä. Sit se kuitenkin vaan kysyy, että jaksaisinko olla töissä, millon loma alkaa, jaksanko olla siihen asti. Ja kai mä jaksan, koko ajan oon jaksanu. Sisulla.

Sitäpaitsi teenhän mä työni. Vähän lipsuu välillä. Unohtelen asioita, mutta en epätoivoisesti, olen 'melkein työkykyinen' ainakin. Kai.

Mutta että 28 pistettä! Valehtelinko? Miten toi on mahdollista.

Toinen käytetty testi on DEPS. Piti sitten sekin rastitella, vertailun vuoksi. Kolmetoista pistettä. Lainaus tuloksesta:

"Lääkärien kokemukset ovat osoittaneet, että jos on saanut DEPS-seulassa 12 pistettä tai enemmän, keskimäärin joka toisessa tapauksessa kysymyksessä on ollut diagnostisoitava masennus. Yleisesti ottaen depression todennäköisyyden on todettu kasvaneen DEPS-pistemäärän kasvaessa.

Jos arvelet, että sinulla on masennus, käänny lääkärin puoleen. Masennus eli depressio on yleinen psyykkinen häiriö, jonka hoitoon on tehokkaita menetelmiä."

En tiedä mitä ajatella. Mähän käyn töissä! Ja harrastan! (Ja olen koko ajan vihainen, tyytymätön, pettynyt, kiukkuinen. Enkä jaksa tehdä juuri mitään.)