Pelkkää terveys-/sairausasiaa. Jos kiinnostaa puhtaasti käsityöt, hus pois lukemasta heti.

Mulla on ehkä parin viikon ajan tullut pää kipeäksi töissä iltapäivisin. Viime viikolla huomasin siristeleväni voimakkaasti ja tänään vuotaa silmät vettä. Syy voi olla monikin, tottakai, mutta henkisesti alan valmistautumaan siihen, että silmälääkäriin on mentävä.

Taustaa näköasioista: Mulla oli lapsena ns. laiska silmä, jota hoidettiin silmälapulla, jos suostuin. Jäi vähän huonommaksi näkö oikeassa silmässä. Eriparisuuden vuoksi sain 14 v lukulasit, ja joskus olisiko syksyllä 2004 tai siinä main siirryin käyttämään laseja aina. Mun molemmat silmät tekee mukauttamisliikettä melkein jatkuvasti, varsinkin se heikompi eli oikea. Optikolla meni hermot heti, ja sanoikin, että tuollaiset silmät täytyy aina tarkastuttaa silmälääkärissä. Mulla kun se tiirailu testissä on sellaista, että kun kysytään 'paraniko vai huononiko' linssiä vaihdettaessa, minä vastailen: "Parani. Eiku nyt sumentuu taas. Huononee. Eiku paranee taas..." Silmälääkäri katsoi tarkkaan ja pitkään, teki rillireseptin, vasen lähellä nollanäköä eli ei tarvitsisi linssiä (pitäiskö, kuulkaa, ostaa monokkeli!) ja oikeassa sitten plussaa joku 1,75 (vaimikäseoli). Oli sitä mieltä, että hyvinkin todennäköisesti mun historialla ja iässä samoilla laseilla pärjää ihan vaikka kuinka monta vuotta. Nyt onkin ihan pettymys, etten nää kunnolla. Kai mun oikean silmän näkökyky on heikentynyt. Meikkaaminen on ainakin hankaloitunut.

Kaaviokuva silmän rakenteesta.

(Kuva: Näkövammaisten Keskusliitto)

Toinen silmäongelma: Jo muutaman vuoden olen tästä tiennyt geenejä syyttää, isällä ja 13 v siskopuolella on kuulemma sama vaiva. Mulla vuotaa silmät vettä aina kun on nuha! Ihmiset luulee, että mä itken, niin paljon ne vuotaa. Tänään voisin epäillä tätäkin. On kyyneleitä vierinyt. Vähän on ainakin kurkussa kaiherrusta kuten joskus ennen flunssaa. (Ei mulla kyllä kovasti nuhalta tunnu, pikemminkin kutittaa nenässä. Josta päästään siihen kolmanteen: jokos nyt kukkisi joku, kun kerran ulkoilu kutittaa ja voisi aiheuttaa silmien vuotamistakin joku allergia...? Parikymmentä vuotta on keväällä ja kesällä ollut näitä heinänuhatyyppisiä juttuja, pari vuotta sitten testattiinkin, mitälie olikaan. Mulla on ollut työpöydällä viime viikon lopusta pikkunarsisseja, vein ne nyt kyynelehtimisen alkamisen jälkeen kauemmas aulassa. (Olen allerginen mm. voikukalle, ja monille hajuvesille)

Yliherkkyyteen liittyen yksi syy lisää. Olen meikannut viime aikoina hyvinkin satunnaisesti. Eilen meikit silmissä en huomannut mitään oireilua, mutta voihan tämä silti tänään ripsiväristäkin johtua, jos olenkin onnistunut herkistymään sille.

Että nyyh nyyh kyynel kyynel vaan. En saa millään katsetta tarkennettua kunnolla päätteen tekstiin, viiraa ja välkkyy. Prkl. Kai kohta on taas päänsärkyä.

Ottaa kuulkaa kupoliin tämä. Plaah.

Valitetaan nyt sitten pään sisäistäkin, vaikka melkein en uskalla tunnustaa. Olen ollut kovastikin iloinen muutamina päivinä ja hetkittäin noin joka päivä. Olen myös jotenkuten toiminnallinen. Tämä siis raporttina tähän noin kolmeen (?) viikkoon, kun olen ollut ilman mielialalääkkeitä. Sitten se pahempi: ihan ilman tietoista halua ajatella tällaista, todellakin!, ajatuksiin vain väkisin tulee mielikuvia tai välkähdyksiä kuolemasta, kuolemisesta. Miks hei? Semmoisia pieniä, mutta melkein päivittäin: Jos nyt kuolisin, niin tuo ja tää asia jäis tollai, muut löytäis nää mun paperit ja ihmettelis, tms.... Tai: jos tulis joku tauti, ja äkkiä kuolisin. Tai: jos putois tästä, kuolis varmaan heti. Semmoisia vain pieniä, mutta ei mun ajatusmalliin normaaleja juttuja. Aivot kulkee ihan eri junassa kuin hereillä oleva 'todellinen' minä. Vaikea selittää. Hullu.